Vilkårlige arrestasjoner, tortur og drap vanlig i Etiopia - US State Department
SAMMENDRAG
Etiopia er en føderal republikk. Den 20. august døde statsminister Meles Zenawi. De herskende etiopiske Folkets Revolutionary Democratic Front (EPRDF) valgt deretter visestatsminister Hailemariam Desalegn å ta Meles plass som leder av partiet. Den EPRDF senere nominert ham til stillingen som statsminister. Den 21. september parlamentet valgt Hailemariam som statsminister. I nasjonale parlamentsvalg i 2010, EPRDF og tilknyttede parter vunnet 545 av 547 seter for å forbli ved makten for en fjerde påfølgende femårsperiode. Selv om relativt få internasjonale tjenestemenn lov til å observere valget inngått tekniske aspektene av stemmene ble håndtert kompetent, noen også bemerkes at et miljø som bidrar til frie og rettferdige valg ikke var på plass før valget.
Sikkerhetsstyrkene generelt rapportert til sivile myndigheter; var det imidlertid tilfeller der spesielle politi og lokale militser handlet uavhengig av sivil kontroll.
De vesentligste menneskerettighetsproblemer inkludert restriksjoner på ytringsfriheten og forsamlings gjennom politisk motivert forsøk og overbevisning om opposisjons politiske skikkelser, aktivister, journalister og bloggere, samt økte restriksjoner på trykte medier. I juli brukte sikkerhetsstyrker makt mot og arresterte muslimer som protesterte mot påstått statlig innblanding i religiøse anliggender. Regjeringen fortsatte begrensninger på det sivile samfunn og ikke-statlige organisasjon (NGO) aktiviteter pålagt av velferdsorganisasjoner og foreninger erklæring (CSO).
Andre menneskerettighetsproblemer inkludert vilkårlige drap; påstander om tortur, juling, overgrep og mishandling av fanger av sikkerhetsstyrker; rapporter om harde og til tider livstruende fengselsforholdene; vilkårlig arrest og fengsling; forvaring uten tiltale og langvarig varetekts frihetsberøvelse; en svak, overbelastet rettsvesenet underlagt politisk innflytelse; krenkelse av borgernes personvernet, herunder ulovlig søk; påstander om overgrep i gjennomføringen av regjeringens "villagization" program; restriksjoner på akademisk frihet; restriksjoner på forsamlingsfrihet, forening, og bevegelse; påståtte innblanding i religiøse anliggender; begrensninger på innbyggernes evne til å endre sin regjering; politiet, administrative og dømmende korrupsjon; vold og samfunnsmessig diskriminering mot kvinner og overgrep mot barn; kjønnslemlestelse / skjæring (FGM / C); utnyttelse av barn for økonomiske og seksuelle formål; menneskehandel; samfunnsmessig diskriminering av personer med nedsatt funksjonsevne; sammenstøt mellom etniske minoriteter; diskriminering av personer basert på deres seksuelle orientering og mot personer med HIV / AIDS; begrensninger på arbeidstakerrettigheter; tvangsarbeid; og barnearbeid, herunder tvunget barnearbeid.
Straffrihet var et problem. Regjeringen, med noen rapporterte unntak, generelt ikke ta skritt for å straffeforfølge eller på annen måte straffe tjenestemenn som begikk andre enn korrupsjon overgrep.
Fraksjonene i Ogaden National Liberation Front (ONLF), en etnisk basert, voldelig, og fragmentert separatist gruppen opererer i den somaliske regionen, var ansvarlige for overgrep. Medlemmer av separatistbevegelsen Afar Revolutionary Democratic Union Front (ARDUF) tok på seg ansvaret for en januar angrep på en gruppe av utenlandske turister i Afar-regionen.
§ 1. Respekt for integriteten til den person, inkludert Frihet fra:
en. Vilkårlig eller ulovlig deprivation of Life
Medlemmer av sikkerhetsstyrkene begått drap og brukte dødelig makt for å slå ned protestene (se avsnitt 2.b.). I løpet av året, spredt kampene fortsatte mellom regjeringsstyrkene, primært regional statlig støttet milits, og rest elementer av ONLF. Også sammenstøt mellom etniske grupper i løpet av året resulterte i 100 til 150 dødsfall (se kapittel 6).
Etiopiske sikkerhetsstyrker velig drept så mange som seks personer som hevn for en 28 april angrepet av væpnede væpnede menn som drepte minst fem personer og skadet mange andre på Saudi stjerne forbindelsen i Gambella-regionen.
12. februar, medlemmer av den somaliske regionen Spesielle Politiet angivelig åpnet ild mot en lokal forsamling i Ogaden-området i Somaliregionen, og drepte 20 personer. Landsbyboerne velig var samlet for å diskutere drapet på en landsby eldste gårsdagen. Mange andre ble pågrepet i løpet av den samme hendelsen.
Medlemmer av ARDUF tatt på seg ansvaret for en 18 januar angrep på en gruppe av utenlandske turister i Afar-regionen. Angrepet resulterte i drapet på fem europeere og kidnappingen av to europeere og to etiopiere. De kidnappede europeere senere ble utgitt; meldeplikt og trivsel for de etiopiske gisler forble ukjent ved utgangen av året.
b. forsvinning
Det Var et rapportert tilfelle AV no Politisk motivert forsvinningen AV til personer der Sikkerhet tjenestemenn arresterte opposisjonelle og Holdt dem midlertidig avskåret FRA omverdenen.
Den 15. juni i Nord Gondar området i Amhara-regionen, føderale Politiet angivelig arrestert Meles Ashire, Nestleder i opposisjons All Etiopia Unity partiet (AEUP) for Chilga District, og Tadlo Tefera, no AEUP utøvende Medlem for Nord Gondar sonen. Etter nett arrestasjonen, Meles og Tadlo oppholdssted Var velig ukjent; Menn myndighetene sluppet DEM I august.
c. Tortur og Annen grusom, umenneskelig Eller nedverdigende behandling Eller straff
Grunnloven og Loven forbyr: Slik Praksis; Var Det imidlertid skabb Rapportar Sikkerhet tjenestemenn torturert og Ellers mishandlede fanger.
Myndighetene SKAL ha torturert Ahmedin Jebel, en redaktør og en spaltist Med magasin muslimske Departementet (se Avsnitt 2.a.).
I 2010 rapporterte FNS torturkomité Det var "Dypt bekymret" om "skabb, pågående, og konsekvente påstander" om "rutinemessig Bruk AV-tortur" AV politi, fengselsbetjenter, og André Medlemmer AV sikkerhetsstyrkene-inkludert militær- mot politiske dissidenter og opposisjonspartimedlemmer, Studenter, påståtte terrorister, og påståtte tilhengere AV voldelige separatistiske Grupper Som ONLF og Oromo Liberation Front (OLF). Utvalget rapporterte at slike handlinger Ofte skjedde Med deltakelse AV, PA Oppfordring AV, Eller Med samtykke FRA kommanderende offiserer i politistasjoner, fengsler, føderale fengsler, Militære baser, og uoffisielle Eller hemmelige steder for forvaring. Noen Rapportar OM slike overgrep fortsatte jeg løpet AV Året.
Kilder allment antatt politi etterforskere ofte brukt fysisk mishandling å trekke tilståelser i Maekelawi, den sentrale politietterforskning hovedkvarter i Addis Abeba. Myndighetene fortsatte å begrense tilgangen av diplomater og frivillige organisasjoner til Maekelawi.
Ifølge en Human Rights Watch rapport, soldater vilkårlig arrestert og voldtatt personer etter 28. april angrepet av væpnede væpnede menn i Saudi-stjerne forbindelsen i Gambella-regionen (se avsnitt 1.a). Det var ingen ekstra rapportering for å underbygge rapporten for voldtekt.
Fengsel og Detention Center betingelser
Fengsel og pretrial interneringssenteret forholdene forble tøffe og i noen tilfeller livstruende. Det var mange rapporter om myndighetene slo fangene. LEGEHJELP følgende slag velig var utilstrekkelig i enkelte tilfeller.
Fysiske forhold: Per september var det 70,000-80,000 personer i fengsel, hvorav ca 2500 er kvinner og nesten 600 var barn plasseres med sine mødre. Juveniles noen ganger ble fengslet sammen med voksne og små barn noen ganger ble fengslet med sine mødre. Mannlige og kvinnelige fanger generelt ble separert.
Alvorlig befolkning var vanlig, spesielt i sove kvartalene. Regjeringen ga cirka åtte birr ($ 0,44) per fange per dag for mat, vann og helsetjenester. Mange fanger supplert dette beløpet med daglige mat leveranser fra familiemedlemmer eller ved å kjøpe mat fra lokale leverandører, selv om det ble meldt om noen fanger som blir forhindret fra å motta supplerende mat fra sine familier. Medisinsk behandling var upålitelig i føderale fengsler og nesten ikke-eksisterende i regionale fengsler. Innsatte hadde begrenset tilgang til drikkevann, som gjorde mange i landet. Også, vannmangel forårsaket uhygieniske forhold, og de fleste fengsler manglet nødvendige sanitæranlegg. Mange innsatte hadde alvorlige helseproblemer i forvaring, men fikk litt behandling. Informasjon utgitt av Helsedepartementet i løpet av året velig uttalt nesten 62 prosent av de innsatte i ulike fengsler over hele landet led av psykiske problemer som følge av isolat, overbefolkning, og mangel på tilfredsstillende helsetjenester og tjenester.
Landet har seks føderale og 120 regionale fengsler. Det er også mange uoffisielle fengsler over hele landet, blant annet i Dedessa, Bir Sheleko, Tolay, Hormat, Blate, Tatek, Jijiga, Holeta, og Senkele. De fleste ligger på militærleire.
Varetekts forvaring skjer ofte i politistasjonen fengsler, der forholdene varierer mye. Rapporter om varetekts forvaring i politistasjoner indikerte dårlig hygiene, mangel på tilgang til besøkende (inkludert familiemedlemmer og juridiske rådgiver), og politiet misbruk av fanger.
Administrasjon: Det Var vanskelig Å avgjøre OM journalføring Div tilstrekkelig In Grunn AV fôret In åpenhet OM fengsling. Myndighetene Har ikke ansette alternativ straffeutmålingen for voldelige lovbrytere. Fengslene Har ikke ombudspersons Å Svare In klagene. Rettshjelpsklinikker eksistert i Enkelte fengsler Til Fordel for fangene. Myndigheter Generelt tillatt besøkende. Jeg Noen tilfeller familiebesøk Til fangene Div begrenset Til Noen FA per år. Familiemedlemmer AV fanger belastet Med terrorvirksomhet påståtte tilfeller AV sperret tilgangen Til fangene; Det Var Rapportar også de siktet for terrorvirksomhet BLE nektet besök Med sinus advokater Eller representanter for de politiske partiene Som de tilhørte. Innsatte Generelt BLE tillatt religionsutøvelse, menn dette varierte MED fengsel, og SELV Ved seksjon i et fengsel, Ved Skjønn AV fengselsledelsen. Det Var Noen påstander OM på menns jeg varetekt, bare fangene nektet tilstrekkelig steder der A være. Fangene bart tillatt Å Stemme klager In soningsforholdene Eller behandling Til rettens formann etter rettssaken.
Overvåking: jeg løpet AV Året den internasjonale komiteen AV Røde Kors (ICRC) besøkte regionale fengsler i løpet Hele Landet. Besøkene skjedde etter nett no: Generell vurdering AV Regjeringen gjenåpnet banen Til Vanlig ICRC tilgang; Regjeringen hadde begrenset: Slik tilgang of page 2004.
Regionale myndigheter tillot Regjeringen og NGO representanter Til Å Motes regelmessig Med fangene Uten tredjepart tilstede. Den etiopiske menneskerettighetskommisjonen (EMK) overvåket føderale og regionale fengsler og intervjuet fengselsbetjenter og innsatte Som Svar In påstander OM omfattende brudd In menneskerettighetene. Den innenlandske NGO Justice For All-Prison Fellowship Etiopia (JFA-PFE) BLE Gitt tilgang Til ulike fengsels og fengsler.
Forbedringer: Regjeringen og fengselsmyndighetene Generelt samarbeidet Med innsatsen Til JFA-PFE Å Bedre fengselsforholdene. Den JFA-PFE kjørte modell fengsler i Adama og Mekele, Med betydelig Bedre vilkår Enn de Som Finnes I Andre fengsler. Regjeringen foretok renoveringer Til fengsler i Tigray, Amhara og Oromia regioner og jeg hiet sørlige nasjoner, nasjonaliteter og Folkets Region (SNNPR) i løpet AV Året.
d. Vilkårlig arrest Eller Detention
Selv om grunnloven og loven forbyr vilkårlig arrest og fengsling, regjeringen ofte ignorert disse bestemmelsene i praksis. Det var flere rapporter om vilkårlig arrest og fengsling av politi og sikkerhetsstyrker.
Sivile, internasjonale frivillige organisasjoner og andre hjelpeorganisasjoner som opererer i den somaliske regionen rapporterte regjeringens sikkerhetsstyrker, lokale militser, og ONLF engasjerte overgrepene som vilkårlig arrest.
Politiets rolle og sikkerhetsapparatet
The Federal Police rapporterer til departementet for Federal Departementet, som er underlagt parlamentarisk tilsyn. Kontrollen var løs i praksis. Hver av landets ni regioner har en tilstand eller spesielle politistyrke som rapporterer til de regionale sivile myndigheter. Lokale militser operert over hele landet i løs koordinering med regionale og føderale politi og militære, med grad av koordinering varierende fra region til region. I mange tilfeller er disse militser fungerte som en forlengelse av lokale EPRDF politiske sjefer.
Sikkerhetsstyrkene var effektive, men straffefrihet forble et alvorlig problem. Mekanismene som brukes til å etterforske overgrep fra de føderale politiet ble ikke kjent. Mange klager på brudd på menneskerettighetene ble reist mot den somaliske regionen Special Police. Flere av medlemmene velig ble arrestert for handlinger av dårlig oppførsel. Regjeringen sjelden offentliggjort resultatene av undersøkelsene til overgrep fra lokale sikkerhetsstyrker, som vilkårlig fengsling og mishandling av sivile.
Regjeringen fortsetter arbeidet med å gi opplæring i menneskerettigheter for politi og militære rekrutter. I løpet av året fortsatte regjeringen å godta hjelp fra JFA-PFE og EMK å forbedre og profesjonalisere sin opplæring i menneskerettigheter og pensum ved å inkludere mer materiale på grunnloven og internasjonale menneskerettighetstraktater og konvensjoner. Den JFA-PFE og EMK gjennomført opplæring i menneskerettigheter for politimestere, påtalemyndighet, dommere, fengsels administratorer, og militsen i Tigray, Amhara, Oromia, Afar, SNNPR, Gambella, og Addis Abeba.
Arrest Prosedyrer og behandling under internering
Selv om grunnloven og loven krever fangene bli brakt til retten og belastet innen 48 timer etter pågripelsen, noen ganger dette kravet ikke ble respektert i praksis. Med rettslig godkjenning, kan personer som er mistenkt for alvorlige lovbrudd holdes i forvaring i 14 dager uten å bli belastet og for ytterligere 14-dagers perioder dersom en etterforskning fortsetter. Under antiterror-erklæringen, kan politiet be om å holde personer uten kostnad for 28-dagers perioder, opp til maksimalt fire måneder, mens en undersøkelse er gjennomført. Loven forbyr fengsling i noen annen enn en offisiell interneringssenteret anlegget; Men lokale militser og andre formelle og uformelle rettshåndhevelse enheter brukt dusinvis av uoffisielle lokale fengsler.
Et fungerende bøylesystem var på plass. Kausjon var ikke tilgjengelig for mord, forræderi og korrupsjon. I en høyprofilert sak, en dommer nektet kausjon for Feteh sjefredaktør Temesgen Dessalegn grunn av bekymringer tiltalte kan fortsette å skrive artikler uakseptable regjeringen dersom han ble løslatt. Dommeren også basert fornektelse på bekymringer han stilte et fly risiko, selv om han hadde vært fri for mer enn en måned i løpet av varetektsfasen. Myndighetene droppet anklagene mot ham den 28. august (se avsnitt 2.a.); de gjenåpnet saken i desember, og det fortsatte ved årsskiftet. I de fleste tilfeller stilles myndighetene kausjon mellom 500 og 10 000 birr ($ 28 og $ 550), som ikke var overkommelig for de fleste innbyggerne. Polititjenestemenn ikke alltid respektere rettskjennelser å slippe mistenkte mot kausjon. Regjeringen ga offentlige forsvarere for de innsatte ikke har råd til private juridiske rådgiver, men bare når sine saker gikk til retten. Mens fangene var i varetekts forvaring, myndigheter noen ganger tillot dem lite eller ingen kontakt med advokat, ikke gi full informasjon om sin helsetilstand, og ikke gi for familiebesøk.
Vilkårlig arrestasjon: Myndighetene regelmessig anholdt personer uten tegningsretter og nektet tilgang til råd og i noen tilfeller til familiemedlemmer, spesielt i distriktene.
Varetekts Detention: Noen fanger oppga å bli holdt i flere år uten å bli belastet og uten rettssak. Prøve forsinkelser ble oftest forårsaket av langvarige juridiske prosedyrer, et stort antall fanger, rettslig ineffektivitet og bemanning mangel.
Amnesty: Den 11. september, i tråd med en lang tradisjon for å utstede benådninger på etiopisk nyttår, benådet den føderale regjeringen 1993 fanger. Regionale myndigheter også benådet personer i løpet av året. For eksempel benådet den SNNPR regionale regjeringen 5395 fanger, den Oromia regionale regjeringen benådet 4.700 fanger, og Amhara regionale regjeringen benådet 2607 fanger.
e. Denial of Fair Public Trial
Loven gir et uavhengig rettsvesen. Selv om de sivile domstoler drives med stor grad av selvstendighet, forble de kriminelle domstoler svake, overbelastet, og gjenstand for politisk innflytelse. Grunnloven anerkjenner både religiøse og tradisjonelle eller vanlige domstoler.
prosedyrene
Ved lov tiltalte har rett til en rettferdig rettergang ved en domstol innen "rimelig tid", en uskyldspresumsjonen, rett til å bli representert av advokat etter eget valg, og retten til å klage. Loven gir tiltalte rett til å føre vitner og bevis i sitt forsvar, krysseksaminere aktoratets vitner, og tilgang regjeringen holdte bevis. I praksis regjeringen ikke alltid tillate tiltalte rett til tilgang til bevis det holdt. Rettssystemet bruker ikke jury prøvelser. Judicial ineffektivitet og mangel på kvalifisert personale ofte resultert i alvorlige forsinkelser i rettsmøtene og gjorde rettsanvendelse uforutsigbar. Regjeringen fortsatte å trene lavere domstol dommere og anklagere og gjort effektiv rettslig administrasjon det primære fokus for denne opplæringen. Tiltalte var ofte uvitende om de spesifikke anklagene mot dem før oppstart av rettssaken; dette også forårsaket forsvaret advokater å være uforberedt på å gi tilstrekkelig forsvar.
The Public Defender kontor gitt juridisk bistand til ubemidlede tiltalte, selv om dens omfang og kvalitet på tjenesten forble begrenset på grunn av mangel på advokater. Tallrike gratis rettshjelps klinikker rundt om i landet, primært basert på universiteter, gitt råd til kunder. I enkelte områder av landet passert regionale lovgivende organer lover som tillater frivillige, for eksempel advokat studenter og professorer, til å representere klienter i retten på en pro bono basis.
I løpet av året konkluderte regjeringen rettssaker mot 31 personer som hadde blitt belastet med terrorvirksomhet under antiterror forkynnelsen. Disse studiene inkluderte tilfeller against12 journalister, opposisjons politiske skikkelser, og aktivister med base i landet, samt en etiopisk ansatt i FN. Alle ble funnet skyldig. Atten personer bosatt i utlandet ble dømt in absentia. Regjeringen har også påberopt seg antiterror proklamasjon i lading 28 muslimer identifisert med protester og en muslim anklaget for å akseptere penger ulovlig fra en utenlandsk ambassade. Flere internasjonale menneskerettighetsorganisasjoner og utenlandske diplomatiske reist bekymringer over gjennomføringen av forsøkene. Observatører funnet bevisene presentert på forsøk for å være enten åpent for tolkning eller beskrivende for handlinger av politisk art heller enn knyttet til terrorisme. Menneskerettighetsgrupper også bemerket lovens bred definisjon av terrorisme, så vel som dens strenge straffer, dets brede bevisregler, og den skjønnsmyndighet gis politi og sikkerhetsstyrker.
I noen sensitive saker anses å innebære saker av nasjonal sikkerhet, særlig de høyprofilerte utprøving av aktivister i det muslimske samfunnet, uttalte innsatte myndigheter i utgangspunktet nektet dem rett til å se advokater. Rettssaken mot de 28 muslimene som er identifisert med protester og en muslim anklaget for å akseptere penger ulovlig fra en utenlandsk ambassade var ikke helt åpen til familie og støttespillere, selv om det var i utgangspunktet åpen for pressen og diplomater. Rettssaken mot 11 personer (inkludert seks personer i absentia) som belastes den 19. mai med å være medlemmer av terrororganisasjoner al-Qaida og al-Shabaab var ikke åpent for publikum.
Mange borgere bosatt i distriktene generelt hatt liten tilgang til formelle rettssystemer og vært avhengig av tradisjonelle mekanismer for å løse konflikten. Ved lov alle parter i en tvist må godta å bruke en tradisjonell eller religiøs domstol før en slik domstol kan høre en sak, og begge parter kan appellere til en vanlig domstol når som helst. Sharia (islamsk lov) domstolene kan høre religiøse og familiesaker som involverer muslimer. Shariadomstoler fått noen støtte fra regjeringen og pådømt de fleste tilfeller i de somaliske og Afar regioner, som er overveiende muslimsk. I tillegg andre tradisjonelle systemer for rettferdighet, for eksempel eldreråd, fortsatte å fungere. Noen kvinner oppga at de manglet tilgang til frie og rettferdige høringer i det tradisjonelle rettssystemet fordi de ble ekskludert av skikk fra deltakelse i eldreråd og fordi det var sterk kjønnsdiskriminering i distriktene.
Politiske fanger og Fanger
Beregninger gjort av menneskerettighetsgrupper og diplomatiske om antall politiske fanger variert. Innenlandske og internasjonale frivillige organisasjoner anslått det var opp til 400 politiske fanger og innsatte ved årets slutt. Regjeringen har ikke tillate tilgang av internasjonale menneskerettighetsorganisasjoner.
Tolv av journalister, opposisjonsmedlemmer og aktivister dømt under antiterror proklamasjon i løpet av året vært i fengsel. Flere internasjonale menneskerettighetsorganisasjoner og utenlandske diplomatiske reist bekymringer om gjennomføringen av forsøkene.
19. januar, en domstol dømt journalister Woubishet Taye og Reyot Alemu og opposisjonen figur Zerihun Gebre-Egziabher Tadesse på terrorisme kostnader. Det også dømt Hirut Kifle Woldeyesus, som benektet påtalemyndighetens påstand hun var en opposisjon politisk figur. Journalist og blogger Elias Kifle ble dømt in absentia i samme sak. Den 26. januar ble Woubishet og Reyot hver dømt til 14 års fengsel, mens de to andre tiltalte til stede dømt til 17 og 19 år. Reyot anket saken inn for Høyesterett, som senere veltet to av de tre kostnader og redusert hennes setning til fem år. Hun anket til Høyesteretts avgjørelse til lagmanns Cassation, og hevder en grunnleggende feil av loven hadde blitt gjort i hennes studie. De andre tiltalte valgte å ikke anke.
27. juni, den føderale høyesterett fant journalist og blogger Eskinder Nega, nestleder i opposisjonen foran Medrek Andualem Arage og Unity for Democracy and Justice partiet (UDJ) offisielle Natnael Mekonnen skyldig på alle punkter av terrorisme og forræderi. Den 13. juli ble Eskinder og Natnael hver dømt til 18 års fengsel, mens Andualem fikk en livstidsdom. Eskinder og Andualem anket sin overbevisning til Høyesterett; saken forble pågående ved årets slutt. I september kunngjorde regjeringen at det hadde bedt den føderale høyesterett til å fryse eiendelene til Eskinder og Andualem mens undersøke om sine eiendeler hadde blitt brukt i forbindelse med gjennomføring av de forbrytelser som de ble dømt. Søksmål angående eiendelene også holdt seg løpende ved utgangen av året.
Bekele Gerba og Olbana Lelisa, to kjente politiske opposisjons tall fra Oromo etnisk gruppe, samt sju andre personer, ble dømt etter straffeloven av konspirasjon for å styrte regjeringen og egge uro. Bekele ble dømt til åtte års fengsel; Olbana ble dømt til 13 år. En separat studie av 69 medlemmer av Oromo politiske opposisjonspartiene, belastes i 2011 etter straffeloven med "angripe den politiske eller territorielle integritet av staten", forble i gang ved årsskiftet.
Skrevet av Daneil Aleyu Zeleke
No comments:
Post a Comment